14 oktober 2011

Min første hakkespett / My first woodpecker

Hei alle sammen! I dag har jeg fått mitt nye objektiv Tamron AF28-300mm , F/3.5-6.3 XR Di med Macro. Veldig spennende!! MEN......det var ikke så lett som jeg trodde å ta et macro f.eks av en bitte liten edderkopp. Hvordan bruker jeg det på best mulig måte? Jeg vil jo ha det super skarpt og så nære som mulig, men det gikk ikke. Må jeg bruke stativ? Ser andres flotte nærbilder av gresshopper og fluer m.m. de er jo så detaljerte, men hvordan gjør jeg det? Mange spørsmål på en gang her nå, men håper at dere kan gi meg noen tips. Kjenner jeg ble veldig utålmodig og vil gjerne lære alt på en gang :)))))  Fikk ihvertfall tatt et bilde med "zoomen" min og det synes jeg ble ganske bra til å være første gang. Ok folkens.....jeg får se om det blir tid til å øve litt i helgen. Nå er det først på jobb i tre netter, så får jeg se hva jeg rekker.
Her er ihvertfall "hakkespetten" min, ha en flott helg!!!

35 kommentarer:

  1. Hei og hopp :)
    Kjempefint bilde av hakkespetten. Kos deg med ny objektiv (lucky you) og med helg.. selv om du må jobbe da.. kanskje det ikke blir så kos? eller?
    håper iallefall det blir ei bra helg hehe ;)
    Klem

    SvarSlett
  2. Takk LadyLaLaura :)) Skal prøve så godt jeg kan. Klem.

    SvarSlett
  3. Hei, og gratulerer med nytt objektiv! Alltid spennende med nytt utstyr. Ikke at jeg er noen spesialist på macro, men manuell fokus og stativ er i alle fall ett tips. Lykke til, og fint bilde du fikk av flaggspetten! :)

    SvarSlett
  4. Interesting where the red is on this woodpecker! I'm used to seeing the red on their heads. :)

    SvarSlett
  5. Hei!
    Kjempeflott bilde av Hakkespetten. Jeg har en tilsvarende Sigma linse, men jeg er så amatør.. så jeg tror ikke jeg kan gi noe tips:-)
    God helg!

    SvarSlett
  6. Hei... Jeg synes bildet ditt er veldig fint, så noe rett har du gjort.

    Ha en fin helg!

    SvarSlett
  7. Schönes Bild vom Specht. Gratuliere zum neuen Objektiv wenn möglich ein Stativ verwenden es ist nicht einfach ein Bild mit 300mm Brennweite zu machen.

    Gruß
    Noke

    SvarSlett
  8. Skal si du har fått denne fint i linsa i alle fall :-) ikke enkelt, jeg vet, for alltid er det ei grein eller to i veien når jeg endelig kommer over en. Sitter neimenn ikke i ro denne arten du, he he

    Lite tips og komme med ellers desverre. ikke macrolinse engang denne huldra, men håper en dag!! gratulerer til deg!! gleder meg på dine vegne :-) spør Morten, du finner link til han på siden min ( Min fotoblogg, heter siden) og haner bare RÅ! på macro :-)

    God helg videre til deg.

    SvarSlett
  9. Your woodpecker is really cute! So innocent deep eyes.
    Have a nice day.
    Asta

    SvarSlett
  10. Fint bilde av hakkespetten ! Jeg "jakter" litt på dem selv og de har en tendens til å sitte høyt og fly fort.....Spennende med nytt objektiv; Gratulerer !

    SvarSlett
  11. Tusen takk for tips og hyggelige kommentarer, det setter jeg veldig stor pris på. Klem.

    SvarSlett
  12. Det ble da et fint bilde av spetten. Er vel et ok allround-objektiv dette da det dekker et stort zoomområde så du slipper å skifte objektiv både her og der. Har et lingnende selv som jeg kaller reiseobjektiv. Det dekker 18-250mm er et sigma med f3,5-6,3. Slike objektiv med stort zoomområde har som regel en litt dårligere karakter hva angår bildekvalitet. Men godt glass koster penger. Macrofotografering er ikke lett. Stativ er et "must" om du skal få skarpe bilder. Så må du fokusere manuelt og bruke liten blenderåpning(f11-f22) pga av dybdeskarpheten. Viktig med godt lys. Prøv deg fram så blir det vel bra. Se om objektivet ditt har egen innstilling eller område for macro. Lykke til.
    Har vel noe litteratur om du er interessert.
    God helg.

    SvarSlett
  13. Takk for godt tips Olav. Jeg ser at macro delen på objektivet ikke er godt nok, skulle nok hatt et rent macro. Angrer litt på kjøpet mit :(

    SvarSlett
  14. I am not sure if I understood correctly but this fantastic picture was taken by the Tamron lens 28-300 mm.

    This is a fantastic macro!!!!! So close and so sharp. That is so great. I have never seen such a beautiful bird before. It has interesting colors. And she sits on a branch with such a pride.

    Beautiful and wonderful picture. Love it so much!

    Have a nice weekend. And creative.

    SvarSlett
  15. Hei .. Takk for kommentar, setter stor pris på det.. :)

    Olav har nok sagt det meste om objektivet, er nok ikke et rent macroobjektiv..men et allsidig objektiv er det..men går desverre ut over noe annet når det blir så stort zoomområde..
    Men hakkerte'n her ble jo super, må være et av de flotteste jeg har sett av sorten..
    Lykke til med nattevaktene.. :)

    SvarSlett
  16. Hei igjen Torunn. Vil bare si at jeg har lagt ut noen linker på bloggen min hvis du er interessert.
    Skal legge ut noen boktitler som kan være nyttig også. Fortsatt god helg.

    SvarSlett
  17. Fin bild på en av våra vackraste fåglar!
    Vad beträffar macro så är det övning, övning och åter övning som gäller. Manuell exponering, största bländaren om du vill ha kort skärpedjup...och glöm stativet, det är bara till förtret. De mest intressanta bilderna är inte de med störst skärpedjup utan de med känsla. Så fota på och hitta ett eget uttryck, en av fördelarna med det digitala är ju att man inte behöver tänka på dyra filmrullar utan bara radera minneskortet och öva, öva!
    Lycka till!

    SvarSlett
  18. Hej!
    Grattis till nya objektivet! Macro är verkligen lite svårt att fota, men det går säkert med övning :)
    Fin bild på Hackspetten!
    Må gott och lycka till med övningen! /Bea

    SvarSlett
  19. MUY BUENOS PLAMOS Y TOMAS Y EL PROCESADO ES MAGNIFICO , SALUDOS DESDE ESPAÑA

    SvarSlett
  20. Ya veras como pronto te haces con esa lente!
    Preciosa imagen de este carpintero!
    Un abrazo.

    SvarSlett
  21. Flott bilde av hakkespetten, og gratulerer med ny linse! Ser du har fått mange gode råd om makrofotografering, så lykke til med fotograferingen! :)

    SvarSlett
  22. Hei Torunn .... flott bilde av hakkespetten, som forøvrig er en flaggspett. Gratulerer med nytt objektiv, du blir helt sikkert fornøyd med det når du lærer det å kjenne! Tenkte også å gi deg noen råd siden jeg har gjort en del erfaringer med makrofotografering, men ser over at du allerede har fått mange råd. Uansett hadde jeg tenkt at vi kunne snakkes, det er enklere enn å skrive en avhandling :) Hvis du er interessert, send meg ditt telefonnummer (irroho@gmail.com) så ringer jeg og vi kan ta en prat. Eller kanskje møtes en dag? Vi bor tross alt ikke så langt fra hverandre.

    Ha en fin dag ... klem fra Irene

    SvarSlett
  23. Espectacular imagen,
    gracias por compartir.
    feliz semana.

    SvarSlett
  24. WOWW excellent shot beautiful.

    SvarSlett
  25. Kjempeflott bilde av Hakkespetten. Har ikke fått den på så nært hold. Grattis med nytt objektiv. Skal nok etter hver ha meg et 70-300mm objektiv.
    Ang makro ute i skogen. Så bruker jeg det jeg finner til støtte/stativ. En stein, et tre, bakken, kneet eller tar med en pod. Noen ganger er det bedre enn ingenting. Bordstativ kan sikkert også brukes på edderkopper og slikt.
    Ha en fin dag!

    SvarSlett
  26. Tusen takk for gode og fine tilbakemeldinger. Kjempeglad for det :o)

    SvarSlett
  27. Jättefin bild av hackspetten, härlig bakgrund fick du också med. Det är roligt, men svårt att fota fåglar...men man får öva så ofta man kan :)

    SvarSlett
  28. Grattis till nya optiken! Härlig bild på hacke!!
    Kör utan stativ - macro...det funkar bäst...bara bökigt med stativet...och manuell fokusering och många bilder...bara att kassera de som inte blir bra!

    Steffe

    SvarSlett
  29. fin bild på hackspetten :) fint fångat!

    //Linda

    SvarSlett
  30. Flott bilde av hakkespetten. Gratulerer med flott objektiv. Makro må du ha stativ hvis du skal få det skarpt. Jeg bruker stativ og elektronisk selvutløser og manuell inntilling:)

    SvarSlett
  31. Denne kommentaren har blitt fjernet av en bloggadministrator.

    SvarSlett

Så koselig at du besøkte akkurat meg ;-) Det satte jeg STOR pris på. Hilsen Torunn.