13 juli 2012

Hele verden i en vanndråpe..............

Man kan se hele verden i en vanndråpe viste de så fint og flott i en reklamefilm på TV.
Javel , tenke jeg...det må jeg også prøve!!
Dråper er det nok av for det har omtrent regnet hele sommeren, 
så det var det minste problemet. Bare å sette i gang med friskt mot :))
Knipset i vei med alle mulige innstillinger og forskjellige vinkler, dette blir bra tenkte jeg.....
Tok "bare" 129 bilder.
Kom hjem og gledet meg til å se på de og begynne med redigering. 
Resultatet ble 2 bilder av 129!! Så enkelt var det :o)
Her er resultatet...........
Kom gjerne med tips, for her må det øves og testes ut mer.


Hvis man legger godviljen til kan du skimte skog/tre og skyer i denne dråpen......eller?


Prøver meg med et til ............da ble det plutselig 3 :o)
Synes det fortjente å være med, men det har blitt lagt til etter den 13. kommentaren.


30 kommentarer:

  1. Å så nydelige bilder du tar Torunn ,de må bare nytes.
    God helg , Maritklem.

    SvarSlett
  2. Fantastisk flott!
    Og ja visst speglar verda seg av :-)

    SvarSlett
  3. Masse bilder må gjøres for å ha to gode. Søket er veldig bra.

    SvarSlett
  4. Så "godt" å høre at det ikke bare er jeg som synes det er vanskelig... jeg satte igang ved godt mot her om dagen jeg også.... de nydeligste dråper fant jeg i noen blomkarseblader.... nedturen var imidlertid stor da jeg, til tross for stativ, låst speil i kameraet osv, oppdaget at de ble slett ikke slik jeg jeg ønsket. Tok bare for moro skyld et par bilder med mitt lille pocketkamera på innstillingen "gjennom glass" og syntes det resultatet tross alt ble bedre...hmmmm. skal legge de ut en av dagene, så du kan se... Vanndråper er det ihvertfall nok av om dagen, så øvelse øvelse....
    Ha en fin helg:)

    SvarSlett
  5. Vanndråper har vi også masse av. Det som jeg strever med er at det blir utbrendte områder i dråpene. Alt blir helt hvitt. Bruker å blende ned og går rundt dråpen slik at det blir en annen belysning. Var på kurs her om dagen og da fikk jeg tips om Glyserol som kjøpes på apoteket (dette skal blandes ut i litt vann). Setter vanndråper på blader med en pipette. Disse vanndråpene blir litt seigere... Har ikke fått prøvd det ut ennå.
    Fortsett videre du, øvelse gjør mester.
    Ligger masse spennende på you tube med videoer av hvordan en tar bilder av vann...
    Ønsker deg en riktig god helg.
    Hilda

    SvarSlett
  6. Nyyyydelig!!! Og takk for tipset, Hilda. Det skal jeg prøve:) For dette var virkelig vakre bilder.

    SvarSlett
  7. Le foto sono eccezionali e vale la pena di fare così tante foto per averne due perfette come queste due!
    Complimenti, ciao Cri : )

    SvarSlett
  8. Nydelige dråpe bilder Torunn! Jeg har også prøvd meg på dette, men de ble veldig mørke (ligger på bloggen min ; ) Jeg tok også over 100 bilder ble igjen to ; )
    God helg til deg! : ) Klem

    SvarSlett
  9. Det siste bildet ble da virkelig bra; bare å slå seg på vannvogna videre! :-)

    SvarSlett
  10. Water baloons. Nice pictures.

    Greetings,
    Filip

    SvarSlett
  11. Jeg må nesten le for er det noe vi har nok av her i Trøndelag er det vel vanndråper. Ditt siste bilde her ble da ikke så værst Torunn, men du har nok fått litt mye lys inn. Mitt tips og vidunder!! er polariserinsfilter. Virker som en solbrille for linsa og du vil ha masse nytte av det, ikke bare når du fotograferer dråper, men vann, snø, himmel, gjør enormt stor forkjell. Bruker mitt nesten alltid jeg, selv om det stjeler litt lys :-) Koster vel fra mellom 500 og 1000 kroner for et filter, men vel verd hver ei krone.

    Uansett, en slik fototur er arti til gangs da, en kommer hjem spent på hva man har fanget, som en julekveld det :-))

    Kos deg med helga!

    SvarSlett
  12. Hello Torunn,
    Great shots of these waterdrops.
    Nice to see this so close with the refections in it.

    Many greetings,
    Marco

    SvarSlett
  13. Så läckra bilder du fick till...top job säger jag bara!!!

    SvarSlett
  14. De er som diamenter, virkelig lekre og så er det så gøy å prøve å fange disse kulene!

    SvarSlett
  15. Macro er vanskelig!!! Men å så moro!
    Brukte du eller brukte du ikke stativ?
    Likte best det siste som du la til, det var veldig fint.

    SvarSlett
  16. Excellents shots, el detalle de las gotas muy bonitos...

    SvarSlett
  17. Flotte bilder ble det jo! Kjenner godt til det å måtte "kaste" de fleste etter en skikkelig serie. Lys, fokus, komposisjon .... og mere til. Det er mye som skal stemme. Hadde enda bladene hold seg stille, så hadde det vært litt enklere. Liker veldig godt det siste bilde ... bra at det ikke havnet i "papirkurven"!

    Hadde planer om "dråpejakt" i ettermiddag, men regnet bare høljet ned. Umulig å ta kameraet med ut! Det må vel snart bli bedre?

    Ha en fin uke ... håper du får fine dager ... Ireneklem

    SvarSlett
  18. Jeg er helt vild med billede 3 - der er sådan en smuk stemning i det billede!

    :-) Dorthe

    SvarSlett
  19. Hei på deg! Synes bildene dine ble riktig så flotte jeg da. Høres ut som de fleste her er i samme "kurv" mtp at det er mildt sagt en utfordring å få dette til slik en gjerne vil... Tipset om polariseringsfilter er veldig bra. Det kan være lurt å stille inn eksponeringsmåleren til senter. Jeg undereksponerer ofte et trinn eller to når jeg tar dråpebilder for å unngå at det blir utbrent. Deretter justerer/lysner jeg de mørke partiene i Photoshop etterpå. Når dette er sagt så har jeg enda til gode å ta et dråpebilde jeg er helt fornøyd med, hehe

    SvarSlett

Så koselig at du besøkte akkurat meg ;-) Det satte jeg STOR pris på. Hilsen Torunn.